موضوعات مطالب
آرشيو مطالب
صفحه ها
آمار و امكانات
درباره وبلاگ

علیرضا آیت اللهی متولد 1324 یزد ، و ساکن تهران از 1344 ، غالب مطالعات عدیده دوره های دکتری خود در فرانسه را نیز نظر به دین مبین اسلام انجام داده است ؛ و پس از تدریس بعضی دروس اسلامی در بعضی از دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ایران ، مطالعات رسمی قرآنی ( در امور اقتصادی و برنامه ریزی اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی ) خود را از 1373 و به خصوص از 1384 عمق و گسترش بیشتری بخشیده است ؛ که برخی از نتایج آنها در یک سایت خاصٌ قرآنی بنام مقتبس آمده است . پژوهشگر قرآنی این وبلاگ ازلااقل هفت پشت شناخته شده ی پدری خود، و نیز اجداد مادریش ، از همه سو روحانی زاده است ؛ و خود نیز در نوجوانی به مطالعاتی حوزوی اشتغال یافته است؛ قریب به 55 سال است که هرسال یک یا دومرتبه قرآن کریم را ختم کرده است ، و در تقریب به نیمی از آنها ترجمه فارسی شان را نیز کاملا" و با دقت تام و تمام خوانده است . با اینهمه خود را محقق مبرز ، صاحبنظر و دارای دکترین قرآنی نمی داند ؛ بلکه مطالعه گری است مشتاق که سعی به خدمت ممکن در این حوزه مقدس را دارد قربتا" الی الله ؛ و انشاء الله تبارک و تعالی . Ali - reza Ayatollahi
پیوندها
سایر امکانات
پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : اگر بنده ارزش ماه رمضان را بداند، آرزو مى كند كه سراسر سال، رمضان باشد
از حکمت لقمانی تا حکمت حسینی .


فلسفه اسلامی

 

حکمت شیعی


قیام حسینی


قریب به سال 100 هجری قمری مهمترین مسئله ای که در تفکر و بنابراین در فلسفه اسلامی یا حکمت پدیدار شد این بود که آیا انسان اختیار اعمال خود را دارد یا خیر ؟ . بنابر این دو گروه پدیدار آمدند :

گروه مجبٌره یا اشاعره ؛ معتقد بودند که انسان اختیار دار اعمال خود نیست « اعمالی که خداوند خواسته است از او سر می زند » (1) ..

گروه قدریٌه ؛ معتقد بودند که انسان در کارهایش آزاد و مختار است ؛ و خداوند افعال و اعمال بندگان را به خود ایشان واگذاشته ؛ و نمی توان گفت که هر خیر یا شرٌی که اتفاق می افتد مشیٌت و مقدر الهی است .

حسن بصری ، رئیس حوزه قدریٌه ، معتقد بود که گناهکاردر اسلام از کافر هم بدتر و در واقع « منافق » بوده و فقط لایق آتش دوزخ است ؛ چرا که کافر با صراحت و صداقت کفر می کند حال آنکه منافق تحت لوای اسلام مرتکب گناه می شود و این دوروئی و ریا کاری به هیچ وجه قابل بخشش نیست .

معتزله با اعتقاد به دوری از سختگیری ، و پیشگیریِ مشی اعتدال و انعطاف،از قدریٌه منشعب شدند .

فلسفه کربلا و شهادت امام حسین (ع) در حوزه قدریٌه و معتزله قرار می گیرد .

(1) این گروه را در فلسفه و جامعه شناسی ازوپائی و امریکائی « فاتالیست ها » می خوانند؛ یعنی کسانی که در امور سیاسی هم معتقد به مقدٌر الهی هستند ؛ چکترین اقدام سیاسی را علیه مقدرات الهی می دانند و قاعدتا" به هیچ قیام و انقلابی نیز معتقد نیستند . 





X