موضوعات مطالب
آرشيو مطالب
صفحه ها
آمار و امكانات
درباره وبلاگ

علیرضا آیت اللهی متولد 1324 یزد ، و ساکن تهران از 1344 ، غالب مطالعات عدیده دوره های دکتری خود در فرانسه را نیز نظر به دین مبین اسلام انجام داده است ؛ و پس از تدریس بعضی دروس اسلامی در بعضی از دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ایران ، مطالعات رسمی قرآنی ( در امور اقتصادی و برنامه ریزی اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی ) خود را از 1373 و به خصوص از 1384 عمق و گسترش بیشتری بخشیده است ؛ که برخی از نتایج آنها در یک سایت خاصٌ قرآنی بنام مقتبس آمده است . پژوهشگر قرآنی این وبلاگ ازلااقل هفت پشت شناخته شده ی پدری خود، و نیز اجداد مادریش ، از همه سو روحانی زاده است ؛ و خود نیز در نوجوانی به مطالعاتی حوزوی اشتغال یافته است؛ قریب به 55 سال است که هرسال یک یا دومرتبه قرآن کریم را ختم کرده است ، و در تقریب به نیمی از آنها ترجمه فارسی شان را نیز کاملا" و با دقت تام و تمام خوانده است . با اینهمه خود را محقق مبرز ، صاحبنظر و دارای دکترین قرآنی نمی داند ؛ بلکه مطالعه گری است مشتاق که سعی به خدمت ممکن در این حوزه مقدس را دارد قربتا" الی الله ؛ و انشاء الله تبارک و تعالی . Ali - reza Ayatollahi
پیوندها
سایر امکانات
پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : اگر بنده ارزش ماه رمضان را بداند، آرزو مى كند كه سراسر سال، رمضان باشد
لقمان حكيم ؛ و ادب مرد....


لقمان حكيم ؛ و ادبِ مرد....


بزرگترين حّسن لقمان حكيم شايد در اين باشد كه از تصوٌر و توٌهم دوري مي جويد ؛ واقع بين است ، و از واقعيات زندگي گفتگو مي كند :

كار به پندارو عقايد ديگران ندارد ؛ به هيچ وجه معتقد به تفتيش عقايد و تحميل عقيده خود بر ديگران نيست كه يكي بسرايد : « من اگر نيكم اگربد ...

لقمان حكيم معتقد است كه :

گفتار همه بايد نيك و به مصلحت كلٌ جامعه باشد : ادبي و از ادبيات ...

كردار همه بايد نيك و به مصلحت كلٌ جامعه باشد : آداب

امٌا مصداق « رطبخورده اي كه منع رطب ميكند » يا « در خلوت آن كار ديگر مي كند »  نمي شود ؛ سهل است اصولا"تحميل عقيده را حتي در هدايت افراد جامعه به گفتار نيك و رفتار نيك  نمي پسندد و خود را مصداق و الگو قرار مي دهد . امروز همه اين حكايت شيخ سعدي عليه الرحمة را از حفظ اند كه نوشته است :

« لقمان را گفتند ادب ازكه آموختي... »

لقمان حكيم جامعه شناس است و درپي توسعه ي اقتصادي - اجتماعي - فرهنگي بنابر حكومت اخلاق ، به ويژه ادب

شايدبه نظر وي : اگر اخلاق و ادب باشد ، ثروت يا دولت و رفاه هم براي همه وجود خواهد داشت ؛ امٌا داشتن ثروت و دولت الزاما" رفاه و آسايش رادرپي نمي آورد كه چه بسا سرمايه داري ،حرص و آز، استكبار ، تجاوزات پنهان وآشكار، جنگ و افراط گرائي و...




برچسب :
نوشته شده در 1393/6/26 توسط agasyyidyahya | لينك ثابت | (0) نظر

X