موضوعات مطالب
آرشيو مطالب
صفحه ها
آمار و امكانات
درباره وبلاگ

علیرضا آیت اللهی متولد 1324 یزد ، و ساکن تهران از 1344 ، غالب مطالعات عدیده دوره های دکتری خود در فرانسه را نیز نظر به دین مبین اسلام انجام داده است ؛ و پس از تدریس بعضی دروس اسلامی در بعضی از دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ایران ، مطالعات رسمی قرآنی ( در امور اقتصادی و برنامه ریزی اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی ) خود را از 1373 و به خصوص از 1384 عمق و گسترش بیشتری بخشیده است ؛ که برخی از نتایج آنها در یک سایت خاصٌ قرآنی بنام مقتبس آمده است . پژوهشگر قرآنی این وبلاگ ازلااقل هفت پشت شناخته شده ی پدری خود، و نیز اجداد مادریش ، از همه سو روحانی زاده است ؛ و خود نیز در نوجوانی به مطالعاتی حوزوی اشتغال یافته است؛ قریب به 55 سال است که هرسال یک یا دومرتبه قرآن کریم را ختم کرده است ، و در تقریب به نیمی از آنها ترجمه فارسی شان را نیز کاملا" و با دقت تام و تمام خوانده است . با اینهمه خود را محقق مبرز ، صاحبنظر و دارای دکترین قرآنی نمی داند ؛ بلکه مطالعه گری است مشتاق که سعی به خدمت ممکن در این حوزه مقدس را دارد قربتا" الی الله ؛ و انشاء الله تبارک و تعالی . Ali - reza Ayatollahi
پیوندها
سایر امکانات
پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : اگر بنده ارزش ماه رمضان را بداند، آرزو مى كند كه سراسر سال، رمضان باشد
نتيجه مسابقه طرح قزآن كتاب زندگي.


ضرغامي در آيين اختتاميه طرح قرآن كتاب زندگي بيان كرد

مرزبندي موسيقي حلال و حرام با استفاده از آيه ۶ سوره مباركه «لقمان»

رئيس سازمان صدا و سيما با اشاره به مرز‌بندي رهبر حكيم انقلاب درباره موسيقي حلال و حرام با استفاده از آيه ۶ سوره «لقمان» گفت: در موسيقي حلال ظرفيت عظيمي وجود دارد كه بايد با برنامه‌ريزي درست در جهت هدايت آن استفاده كرد.

 خبرگزاري فارس: مرزبندي موسيقي حلال و حرام با استفاده از آيه ۶ سوره مباركه «لقمان»

● گزارش تصويري مرتبط

-------------------------------

به گزارش خبرنگار فعاليت‌هاي قرآني خبرگزاري فارس آئين اختتاميه چهاردهمين دوره طرح قرآن، كتاب زندگي با حضور «سيد‌ عزت‌الله ضرغامي» رئيس سازمان صدا و سيما در فرهنگسراي انديشه برگزار شد.

در اين مراسم ضرغامي با اشاره به برگزيدگان طرح قرآن كتاب زندگي گفت: در اين مراسم اگرچه از برگزيدگان اين طرح تجليل مي‌شود اما برندگان واقعي كساني هستند كه طي اين ايام از آيات قرآن خصوصاً سوره مباركه «لقمان» بهره بردند و با اين سوره محشور بودند. همچنين اين از اعجاز قرآن است كه ما مشاهده مي‌كنيم كه كودكي 7 ساله حافظ كل قرآن مي‌شود و من به خانواده‌هايي كه چنين فرزنداني تربيت مي‌كنند تبريك مي‌گويم.


آيه‌اي از سوره لقمان كه احكام موسيقي را بيان مي‌كند

وي با اشاره به وجود آيه‌اي درباره موسيقي در سوره «لقمان» گفت: در سوره مباركه «لقمان» آيه‌اي درباره موسيقي بيان شده و اين آيه براي روشن كردن احكام و ابعاد اين موضوع مورد استفاده علما قرار مي‌گيرد.

ضرغامي با اشاره به نظر مقام معظم رهبري درباره موسيقي در سال 88 گفت: رهبر معظم انقلاب سال 88 اين موضوع را مطرح كردند و ما در سازمان با بررسي و استخراج نكات موضوع موسيقي منبعي را جمع‌آوري و مورد استفاده قرار داديم.

غنا در موسيقي مطلق است و همه چيز را شامل مي‌شود

رئيس سازمان صدا و سيما با اشاره به روايتي از امام‌ «صادق(ع)» گفت: امام «صادق(ع)» مي‌فرمايند: غنا به معناي آواز‌خواني است، البته اين معنا مطلق است و حتي شامل تلاوت قرآن، اذان، مناجات و هر نوع آوازخواني ديگر مي‌شود اما آنچه مهم است اين است كه غنا دو نوع است يعني يا حلال است و يا حرام و مقام معظم رهبري اين دسته از آوازخواني را از غناي حرام جدا مي‌كند.

رهبري با استفاده از آيه 6 سوره لقمان مرز حلال و حرام موسيقي را تعييين مي‌كند

رئيس سازمان صدا و سيما با اشاره به مرزبندي مقام معظم رهبري درباره اين آيه گفت: از قديم علما درباره موسيقي احكامي را در ذيل همين آيه مورد بحث قرار مي‌دادند اما مقام معظم رهبري اين آيه را به عنوان مرز موسيقي حلال و حرام تعيين مي‌كند به اين صورت كه اگر آواز‌خواني «مضل عن سبيل‌الله» باشد حرمت دارد اما اگر «مضل عن سبيل‌الله» نباشد حرمت ندارد و حلال است. حال مي‌خواهد هر نوع آواز‌خواني باشد. از اين رو بايد جمهوري اسلامي ايران آن را رشد داده و از آن براي هدايت استفاده كند.

ضرغامي شعر آهنگ و ريتم را در حلال و يا حرام بودن موسيقي مؤثر دانست و گفت: موضوعات مختلفي در حلال يا حرام بودن موسيقي مؤثر است و ممكن است يك موسيقي از رسانه جمهوري اسلامي پخش شود و حلال باشد و همين موسيقي از رسانه كشوري مانند عربستان پخش شود و حرام باشد.

آواز‌خواني در حوزه قرآن و ادعيه ظرفيت عظيمي است كه بايد استفاده شود

وي آوازخواني در حوزه قرآن ادعيه و مناجات را يك ظرفيت عظيم بيان كرد و گفت: مشخصاً درباره آوازخواني در حوزه‌هاي قرآن ادعيه و مناجات يك ظرفيت عظيمي وجود دارد كه امروز قاريان ما با سبقت از قاريان مصري از اين ظرفيت براي هدايت استفاده مي‌كنند و خوشبختانه با نظر‌سنجي‌هاي صورت گرفته عموم مردم علاقه خاصي به صداي قاريان ايراني دارند.

بايد در زمينه استفاده از موسيقي برنامه‌ريزي‌هاي بهتري صورت گيرد

رئيس سازمان صدا و سيما با اشاره به ضرورت برنامه‌ريزي در اين حوزه گفت: هنگامي كه يك آيه با زيبايي تلاوت مي‌شود و انسان را متحول مي‌كند ضروري است ما مسئولان در اين زمينه كارهاي زيادي را برنامه‌ريزي و اجرا كنيم.

ضرغامي با اشاره به قرائت‌هاي زيباي قاريان اهل سنت گفت: يكي از حوزه‌هايي كه امروزه به خوبي رواج يافته قرائت‌هاي جمعي قرآن توسط قاريان كشور خصوصاً قاريان اهل سنت است. اين قرائت‌ها هنگامي كه از شبكه‌هاي مختلف پخش مي‌شود تأثير خوبي در موضوع وحدت دارد و با خود بركات زيادي به همراه مي‌آورد.




برچسب :
نوشته شده در 1393/6/6 توسط agasyyidyahya | لينك ثابت | (0) نظر

X